Bethesda is niet heel zuiver bezig. Zo zijn er recent nerfs geweest die de XP in Fallout 76 zwaar naar beneden trekken. Dat kan natuurlijk iets positiefs zijn – misschien kunnen spelers nu ”te snel” levelen. Het probleem zit hem echter in de oplossing die wordt aangeboden. In Elder Scrolls Blades zijn de beste armor sets en wapens alleen nog maar te verkrijgen via loot boxes. Wanneer een AAA gaming studio zoals Bethesda zich inmengt met micro transactions zoals deze, dan trekken fans aan de bel. Hier lees je meer over de dubieuze praktijken van Bethesda van de laatste tijd.
Micro transactions in Fallout 76
Een tijd terug bevestigde Bethesda dat er micro transactions naar Fallout 76 zouden komen, maar dat deze uitsluitend voor cosmetische doeleinden zijn. Bethesda’s Pete Hines is gequote met de volgende uitspraak, vlak voor de release van Fallout 76:
“All the content we ever put out for Fallout 76–all the DLC, all the post-launch stuff–is going to be free. That’s important. And to say, the Atomic shop is cosmetic stuff. To make sure folks understand–look there’s a line. There are people who have crossed it, but we’re going to stay on the right side of it in terms of the things you can spend money on and how this stuff works and what you’re getting for your $60. That you know, when they put out new content or features or whatever, I’m getting that stuff for free. That feels right.”
“P2W” items in de Atomic Shop
Surprise, surprise: dat is dus niet zo. Bethesda kondigde aan dat ”Repair Kits” naar de Atomic Shop in Fallout 76 gaan komen. Met deze Kits kan kapotte gear gefikst worden. Dat is op zichzelf geen drama, tenzij je het slippery slope argument gebruikt. Op de Fallout 76 blog werd het volgende bevestigd in de post over de Repair Kits:
“As we look to the future, we’re exploring ways we can bring other community-driven ideas to the game as well, such as refrigerators for C.A.M.P.s, ammo and food converters, and even the ability to send scrap to your stash without having to head home.”
Grappig, wanneer je deze Reddit post leest over items die snel ”bad” gaan door een gebroken patch. Een Atomic Shop item zoals de Refridgerator zou inderdaad een gewild item zijn. Dat komt echter alleen doordat items te snel bederven door een ”fout” van Bethesda. How convenient.
Wat betreft de toevoeging van Repair Kits: andere opties zodat gear langer meegaat en minder snel kapot gaat zijn 3 maanden geleden al generfed, zoals te zien bij “Balance updates” in deze patch notes van januari. De klachten stroomden binnen, omdat de nerf volgens spelers nutteloos en ongevraagd was. Zie hier de oplossing: Repair Kits.
Micro transactions in Elder Scrolls Blades
Elder Scrolls Blades werd door Todd Howard flink gehyped tijdens de E3 van 2018. ES: Blades zou ”veel, veel ambitieuzer worden dan Fallout Shelter“. “Blades, at its heart, is a pure Elder Scrolls game”, aldus Howard tijdens de E3. Ja ja.
De free-to-play mobile app is nu in early access, maar er worden weinig positieve woorden over gesproken. Voor Elder Scrolls fans die er aan denken om de game op te pikken: doe maar niet. De game is niet voor jullie. Elder Scrolls Blades is voor de casual mobile gamer, wiens portemonnee Bethesda leeg wil schudden. Het verhaal is ruk, de gameplay repetitief, er zijn maar 4 locaties om te ontdekken, missies zijn ”collect” of ”kill 10 of this”. En dan natuurlijk de micro transactions.
De game draait volledig om loot boxes. Initieel kreeg je als speler Silver Chests, die na enige tijd wachten (3 uur) pas open gemaakt konden worden. Uiteraard kon je ook betalen met ”Gems” om dat proces te versnellen, 36 om precies te zijn. Een week geleden kwam Bethesda met deze update, waarin het nog maar een uur duurt voordat je een Silver Chest kunt openen. 1 uur wachten, of 12 Gems besteden, dat is de vraag.
Abyss loot generfed – de P2W verandering
Het probleem van de eerder gelinkte update is dat spelers direct wantrouwden dat Bethesda niet compleet transparant was over de veranderingen in Elder Scrolls Blades. Waarom? Omdat de beste loot in de game niet langer gevonden werd na de update. De Abyss rewards werden generfed, waardoor het praktisch onmogelijk is gemaakt om de beste Artifacts en andere loot te halen in deze game modus. In de Abyss krijg je namelijk steeds hogere rewards wanneer je dieper gaat – en dus moeilijkere vijanden tegenkomt. Fans ontdekten – en Bethesda bevestigde – dat Tier 9 en Tier 10 (Daedric en Dragon armor) niet langer kan droppen in de Abyss. Ook Artifacts konden inderdaad niet meer droppen, bevestigde Bethesda. En daarmee verdween de enige redelijke wijze waarom Free-to-play spelers dit goede armor konden verkrijgen.
De enige manier om de beste gear nu te krijgen? Juist: loot boxes. Leuk als je straks als F2P speler in de Arena staat te knokken tegen iemand die betaalt. Of je kans maakt om te winnen? Nee, dat denk ik niet.
Bethesda in de mobile gaming industrie
We weten dat de mobile gaming industrie bagger is. Letterlijk één groot stuk bagger. Micro transactions en P2W elementen zijn geen verrassing. Waardoor fans echter zo pissig zijn, is dat een AAA game studio zoals Bethesda zich nu mengt met deze walgelijke manieren om omzet te behalen. Het belooft weinig goeds voor de toekomst van console- en PC gaming. Topmannen zoals Robert Altman (Zenimax Media), Bobby Kotick (Activision Blizzard) en Strauss Zelnik (Take-Two Interactive) willen de gaming industrie deze kant op duwen. En daar zijn gamers – terecht – niet dolenthousiast over. Het zijn de EA praktijken die we ondertussen wel een beetje zat mogen zijn.
Van dubieuze veranderingen en nerfs in games, tot betaalde Pay-to-win oplossingen via micro transactions en in-game shops. Het voorbeeld dat Bethesda stelt is vies. Het probleem wordt alleen maar erger wanneer spelers deze bedrijven verdedigen en hen geld voeren. Money first, consumers second. Daar ligt het probleem.
Wat denk jij? Ben je nog steeds enthousiast over games zoals The Elder Scrolls 6 en Starfield? Of krijg je het gevoel dat deze money making schemes ook in groeiende mate in single player games zullen verschijnen?