vrijdag, augustus 23, 2019

Mordhau review – hele dikke multiplayer medieval game

Mordhau, de eerste hack en slash titel van ontwikkelaar Triternion is 29 april gelanceerd. De game had intitieel wat opstartproblemen met de servercapaciteit. De reden? Er stroomden veel meer spelers de servers binnen dan dat de ontwikkelaars ooit hadden durven dromen. Mordhau is ontwikkeld in Unreal Engine 4 en de graphics zijn dan ook echt dik. Van glimmende zwaarden tot bloederige detailds; Mordhau heeft het allemaal. Met deze review leer je hopelijk of de game ook iets voor jou is.

 

Wat is Mordhau?

Het begon in 2017 met een Kickstarter project met als basisdoel $ 80.000. Dat bedrag wist ontwikkelaar Triternion vrij snel binnen te halen dankzij enthousiaste fans en al snel werden er nieuwe targets gezet. Momenteel heeft Mordhau bijna $ 300.000 opgehaald via Kickstarter. De game is te spelen via Steam op PC en plannen om het naar de console te brengen zijn er nog niet.

Simpel gezegd is Mordhau een medieval fighting game voor meerdere spelers waarbij gevechten variëren van duels tot grote, open gevechten van maximaal 64 spelers met paarden, balistas en te bestormen kastelen. De game heeft een skill based, vrij vloeiend combat systeem dat eenvoudig te leren is, maar moeilijk te beheersen. De game kan zowel in first person als third person worden gespeeld.

 

Mordhau character design en classes

Zoals veel games met enige mate van complexiteit begint ook Mordhau met een tutorial mode. Deze doorlopen en opletten is in Mordhau echter zeker de moeite waard. Wanneer je de tutorial voltooit, ontvang je 2500 gold. Dat kan vervolgens worden gebruikt om uitrusting, wapens en kleding voor je character te kopen.

Er zijn genoeg verschillende fighterclasses om je door de eerste paar niveaus te helpen. Op een zeker punt wil je echter wel een class kiezen die bij jouw speelstijl past. Je eigen personage en class ontwerpen is niet het topje van de ijsberg, maar wel erg leuk en het bevat vele functionaliteiten.

Er is ook een puntensysteem; elke speler heeft 16 punten om te besteden. Sterkere wapens kosten meer punten, wat betekent dat je misschien niet genoeg hebt voor defense of bepaalde skills en vice versa. Sommige strategieën zijn nodig om zelf een effectieve class te maken, maar je hoeft niet keihard te min-maxen – zeker niet om lol te hebben. Als je wil kun je bijvoorbeeld als class een oude kale vent creëren die het slagveld oploopt terwijl ‘ie op een luit speelt. Het is maar net wat je wil. Het RPG element is zeker aanwezig in Mordhau. Simpel, maar bevredigend en effectief.

mordhau game screenshot

Een boogschutter class maken? Houd afstand van je enemies, of je ligt voordat je het weet op de grond. Beeld: Steam

 

Mordhau gameplay

De sleutel tot de gevechten in Mordhau is timing. Een block of parry duurt een seconde, waardoor je je character in die seconde kwetsbaar opstelt. Om het echt goed te doen zal je sowieso moeten oefenen totdat je er retegoed in bent. Dat maakt de battles van Mordhau echter chaotisch en onvoorspelbaar – en bovenal enorm leuk om te spelen. De game kent wel een paar bugs, zoals veel indie games, maar deze worden in rap tempo door het team van 10 ontwikkelaars de kop in gedrukt. Triternion is geen geldgrijper (er zitten ook geen micro transactions in Mordhau!) dus een streepje voor heeft de studio al.

De graphics zijn keihard en bloederig; precies wat je wil bij een middeleeuwse hack en slash game. Elke cut op het lijf van je vijand is tot in de detail te zien. In de tutorial kun je de instructeur bijvoorbeeld slopen totdat die rood ziet. Vrij bruut en grafisch, dus voor degenen met een zwakke maag: misschien is dit niet de game voor jou.

Chain je aanvallen in combo’s, bestraf je tegenstanders met snelle counters, duw ze weg met kicks, bedrieg ze met schijnbewegingen, grijp je polearm dichter bij het scherpe eind en nog veel, veel meer. En het beste deel? Je kunt het allemaal combineren, op elke manier die je wilt. Creativiteit met je speelstijl staat voorop. Met het melee combat systeem van Mordhau kun je vanuit 240 verschillende hoeken hakken, snijden, steken en stoten. Allemaal door de muis op een andere manier te bewegen.

Skill based gameplay, interactieve maps, enorme slagvelden en oorlogen, dedicated servers, paarden, katapulten, blood en gore, character customization en zelfs een offline modus; Mordhau is dope.

mordhau gameplay

Het skill based combat systeem van Mordhau is superleuk, gevarieerd, spannend en bloederig. En bovenal een echte uitdaging! Beeld: Mordhau.com

 

Gamemodes en multiplayer

Mordhau heeft drie gamemodes, namelijk Frontline, Battle Royale en Horde. Op dit moment zijn twee van deze gamemodes erg populair. De Horde-gamemode wordt het minst gebruikt omdat deze nog wel wat polish kan gebruiken. Er is een Battle Royale gamemode waarbij 64 spelers in een map worden neergezet met alleen hun vuisten en een korte broek. Het werkt op dezelfde manier als andere Battle Royale games; zoek apparatuur, wees de last man standing, win.

De meest populaire gamemodus is ongetwijfeld Frontline. Dit is de big boys competitie. Twee 32-speler teams botsen op een van de 4 maps (die zonder twijfel groot genoeg zijn). Er zijn verschillende zones in elke map die door elk van de teams gecaptured kunnen worden. Zie het als de dominantie van de kaart; of de punten van je vijanden raken op, of jouw team captured alle zones. Elke map bevat interactieve elementen, zoals munitieboxen, ballistas en katapulten. Die elementen zorgen ervoor dat de wereld van Mordhau echt tot leven komt – en het zorgt ook voor variatie in de maps.

Waar je ook spawnt, er wordt ten alle tijden keihard geknokt. De matches duren meestal ongeveer 15-30 minuten, maar er gebeurt van alles en de pacing is snel. Het blijkt nog erg pittig om een zone te veroveren en tegelijkertijd alle vijanden te doden.

mordhau frontline

Frontline is zonder twijfel de dikste gamemode van Mordhau. Fast-paced, vol met actie en bovenal enorm leuk. Beeld: Steam

 

Prijs, receptie en meer

Mordhau is pas een week uit, maar er zijn inmiddels al meer dan 500.000 games verkocht, aldus het officiële forum. De ontwikkelaars van de game hadden dat nooit verwacht, zoals ze lieten blijken aan de hand van de onderstaande quote:

“Vandaag heeft Mordhau maar een kleine 500.000 exemplaren verkocht en we hebben gisteren een piek bereikt van 60.000 gelijktijdige spelers. Dit zijn hele goede cijfers voor ons en we hebben ons nog steeds niet volledig gerealiseerd dat Mordhau momenteel tot de best gespeelde spellen op Steam behoort.”

Mordhau kost € 24,99 via de Steam Store. Micro transactions zijn in Mordhau niet te vinden. Weinig geld voor een game die zo enorm populair wordt ontvangen.

 

Mordhau review – het oordeel

Al met al is Mordhau een enorm gave game die veel naar de tafel brengt voor bijzonder weinig geld. Voor fans van medieval games is het een no-brainer, maar voor mensen die wat minder hebben met riddertje spelen en hakken is het misschien niet de moeite waard om in huis te halen. Dat gezegd hebbende is het combat systeem van Mordhau super tof, zijn de gevechten gevarieerd en is het detail om over naar huis te schrijven. Spelers met een zwakke maag kunnen de game beter links laten liggen, want onthoofdingen en ander blood en gore spektakels shinen volop in Mordhau.

De game wordt de spirituele opvolger van Chivalry: Medieval Warfare (2012) genoemd – en Mordhau doet die titel zeker eer aan. Wat denk jij; is Mordhau iets wat je gaat spelen? Laat het me weten in de comments!

Gameplay
Graphics
Prijs

SUMMARY

Het skill based combat systeem van Mordhau is iets waar je veel tijd in zal moeten steken om er echt in uit te blinken. Dat is juist goed; een beetje skill ceiling mag wel. Het entree niveau is gelukkig redelijk laag en je leert snel wanneer je een paar potjes Frontline speelt. De graphics zijn bijzonder tof. Unreal Engine 4 doet hier absoluut zijn werk en zorgt voor gruwelijke details tijdens de veldslagen. Dat de game ook nog maar eens 25 euro kost, daar kunnen AAA developers iets van leren. Geen micro transactions; gewoon een hele dikke game voor weinig geld. Mordhau is een aanrader voor fans van ridders, paardjes en blood en gore.
Robert Hoebe
Robert Hoebe
Robert is eindredacteur van RADmag.nl. Groot fan van games als Destiny, WoW, Animal Crossing, The Elder Scrolls en vele andere titels. Naast gamen ook bedreven in urenlang Netflixen en lezen. Na een opleiding Redactie & Mediaproductie schrijft hij nu op RADmag.nl, voornamelijk over gaming.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here